Τι είναι η ευθυγράμμιση;

Τι είναι η ευθυγράμμιση;

Μιλώντας για ευθυγράμμιση αυτοκινήτου εννοούμε τον έλεγχο αλλά και τη ρύθμιση στο σύστημα διεύθυνσης του οχήματος. Με αυτή τη διαδικασία εξασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρχει καμία απόκλιση στην πορεία του αυτοκινήτου.

Αρχικά θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η ευθυγράμμιση και η ζυγοστάθμιση είναι δύο εντελώς διαφορετικές διαδικασίες. Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης, ή της γεωμετρίας του οχήματος, ορίζεται ως η διαδικασία της ρύθμισης των γωνιών των τροχών ώστε να τους επαναφέρουμε στη θέση που ορίζει ο κατασκευαστής. Αντίθετα, η ζυγοστάθμιση ενός ελαστικού επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται χωρίς να προκαλεί κραδασμούς στο όχημα.

Γιατί είναι απαραίτητη η ευθυγράμμιση;

Η σωστή ευθυγράμμιση τον τροχών του οχήματός σας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για ασφαλή και οικονομική οδήγηση. Η απορρύθμιση ή η εσφαλμένη ρύθμιση της γεωμετρίας του αυτοκινήτου σας μπορεί να αποτελέσει σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλειά σας. Και αυτό γιατί αυξάνονται οι πιθανότητες για παρεκκλίσεις και τράβηγμα του τιμονιού αλλά και για την τσέπη σας, αφού η ανομοιόμορφη και πρόωρη φθορά των ελαστικών σας μαζί με την αυξημένη κατανάλωση καυσίμου είναι δεδομένη.

Η ευθυγράμμιση είναι μια απλή αλλά και ταυτόχρονα σημαντική ρύθμιση. Δεν πρέπει να ρισκάρουμε όταν πρόκειται για την ασφάλειά μας, αλλά ούτε να σπαταλούμε άσκοπα χρήματα.

 Οφέλη Ευθυγράμμισης

  • Καλύτερο κράτημα του αυτοκινήτου στον δρόμο
  • Προστασία των ελαστικών από ανομοιόμορφη και γρήγορη φθορά
  • Εξοικονόμηση στα καύσιμα

 Ενδείξεις ανάγκης για ευθυγράμμιση

Οι ενδείξεις ότι τα όχημά σας χρειάζεται ευθυγράμμιση σε πολλές περιπτώσεις είναι εμφανής, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν είναι εύκολα αντιληπτή η απορρύθμιση. Ο οδηγός πρέπει να ελέγχει το όχημά του όταν:

  • το όχημα χτυπήσει πάνω σε πεζοδρόμιο ή προσκρούσει σε κάποια λακκούβα.
  • τα ελαστικά σας φθείρονται ανώμαλα ή κατά τρόπο ανομοιόμορφο.
  • το τιμόνι τραβάει αριστερά ή δεξιά
  • το τιμόνι σας δεν επανέρχεται εύκολα μετά από μια στροφή ή είναι σε θέση στροφής ενώ εσείς πηγαίνετε ευθεία.
  • αγοράζετε ένα καινούργιο σετ ελαστικών και θέλετε να διαρκέσει όσο το δυνατόν περισσότερο.
  • αντικαθιστάτε ένα στοιχείο στην ανάρτηση ή τα ελαστικά του αυτοκινήτου

Διαφορές Γωνίας Σύγκλισης και Κάμπερ

Η ευθυγράμμιση αναλύεται στη γωνία σύγκλισης και στη γωνία κάμπερ.

Γωνία Σύγκλισης

Αν οι τροχοί συγκλίνουν πολύ προς το κέντρο του αυτοκινήτου στο εμπρός μέρος, αυξάνεται η κατανάλωση και μειώνεται η δύναμη που παράγει το μοτέρ. Αντίθετα αν αποκλίνουν στο εμπρός μέρος, η τροχιά του αυτοκινήτου επηρεάζεται από τις ανωμαλίες του δρόμου και η οδήγηση γίνεται κουραστική. Και στις δύο περιπτώσεις οι τροχοί διαγράφουν μια τροχιά διαφορετική από την ιδανική που ορίζει ο εκάστοτε κατασκευαστής. Έτσι φορτίζονται υπερβολικά οι άξονες και φθείροντας τα ελαστικά των αυτοκινήτων.

Γωνία Κάμπερ

Η γωνία κάμπερ προσδιορίζει πόσο κάθετοι είναι οι τροχοί με το επίπεδο του δρόμου. Με αρνητική γωνία κάμπερ το λάστιχο πατά περισσότερο με το εσωτερικό του πέλματός του, με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνεται και να φθείρεται υπερβολικά. Με θετική γωνία κάμπερ τα λάστιχα πατούν περισσότερο με το εξωτερικό του πέλματός τους, μειώνοντας την πρόσφυση και καταπονώντας την ανάρτηση. Ιδανικά, η γωνία κάμπερ είναι ελαφρώς αρνητική και καθορίζεται από τον κατασκευαστή και το είδος του αυτοκινήτου, για βέλτιστο κράτημα, αίσθηση και επαναφορά του τιμονιού.

Κάθε πότε πρέπει να γίνεται η ευθυγράμμιση;

Ο έλεγχος και η ευθυγράμμιση των τροχών χρειάζεται να γίνεται κάθε 10.000 km ή μια φορά το χρόνο. Επειδή όμως στην Ελλάδα, οι λακκούβες και οι έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος είναι συχνό φαινόμενο, ο έλεγχος κάθε έξι μήνες δεν θα ήταν υπερβολή. Φροντίστε λοιπόν το όχημα σας να περνάει από τακτικό έλεγχο, έτσι ώστε να εξοικονομήσετε χρήματα και πάνω από όλα να αισθάνεστε ασφαλείς!

Βλάβες που Επηρεάζουν την Ευθυγράμμιση

Κατά την διάρκεια της ευθυγράμμισης, ο τεχνικός εκτός από την ρύθμιση των παραπάνω γωνιών, πρέπει να  ελέγξει σχολαστικά όλα τα μέρη του συστήματος διεύθυνσης για περαιτέρω βλάβες. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι παρεκκλίσεις της πορείας του οχήματος οφείλονται σε κάποια σοβαρότερη βλάβη. Οι πιο συνηθισμένες βλάβες οι οποίες επηρεάζουν την ευθυγράμμιση είναι οι εξής:

Φθορά στο μπαλάκι ψαλιδιού: Αυτό το εξάρτημα συνδέει το ψαλίδι με το άκρο. Αν κοπεί ή αλλοιωθεί δημιουργεί κενά (τζόγος ) ανάμεσα στο άκρο και το ψαλίδι, με αποτέλεσμα ο τροχός που συνδέεται στο άκρο να χάνει την ευθυγράμμισή του.

Φθορά στο ακρόμπαρο: Το ακρόμπαρο είναι ουσιαστικά αυτό που γεφυρώνει τις πλήμνες των εμπρός τροχών με το σύστημα διεύθυνσης. Ανάλογα με την περιστροφή του τιμονιού, η κρεμαγιέρα μετακινείται δεξιά ή αριστερά και τα ακρόμπαρα στρίβουν ανάλογα τον κάθε ένα από τους εμπρός τροχούς. Αν έχει σημαντική φθορά, δηλαδή έχει κοπεί το λάστιχο του, θα έχουμε πάλι κενό (τζόγο) με αποτέλεσμα ο τροχός να χάνει την ευθυγράμμισή του.

Φθορές στα silent blocks ψαλιδιών: Είναι λαστιχένιοι σύνδεσμοι που ενώνουν τα ψαλίδια στο αμάξωμα. Αν έχουν κοπεί, το ψαλίδι θα έχει επίσης κενά (τζόγο ) με αποτέλεσμα να έχει κενά και το άκρο με τον τροχό που είναι συνδεδεμένα με αυτό. Συνεπώς, ο τροχός χάνει την ευθυγράμμισή του.

Χαλασμένη ανάρτηση: Ακόμη ένα σημείο που επηρεάζει την ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου. Η ανάρτηση ενώνει το άκρο με το αμάξωμα, ενώ η δουλειά της είναι να απορροφά τους κραδασμούς του οδοστρώματος και να μεταδίδει όσο το δυνατόν λιγότερους στα υπόλοιπα μέρη και κατ’ επέκταση στην καμπίνα των επιβατών. Αν έχουμε σημαντική φθορά στο αμορτισέρ (π.χ. σπασμένο καλάμι ), όχι μόνο θα νιώθουμε πολύ έντονα τους κραδασμούς κατά την οδήγηση αλλά θα έχουμε και πρόβλημα με την ευστάθεια του οχήματος (θα αποκλίνει από την πορεία του).

Φθορές στο σκελετό του ελαστικού: Ένα ελαστικό με στραβό σκελετό, εκτός από το γεγονός ότι δημιουργεί κραδασμούς, επηρεάζει την απόκριση του τιμονιού και έχει ως αποτέλεσμα να «τραβάει» το όχημα προς μια κατεύθυνση.

Με ποιον τρόπο γίνεται ο έλεγχος/ρύθμιση της ευθυγράμμισης;

Για να ελεγχθεί αν είναι απαραίτητο να γίνει ευθυγράμμιση, το αυτοκίνητο χρειάζεται να περάσει από συγκλισιόμετρο. Στην συνέχεια παρατηρείται αν το όχημα αποκλίνει από την ευθεία για να εξακριβωθεί αν πρέπει να ευθυγραμμιστεί.

Το όχημα μπαίνει σε ράμπα και περνάει από ακτίνες λέιζερ. Με αυτόν τον τρόπο εξακριβώνεται το μέγεθος σύγκλισης και απόκλισης του οχήματος. Αν οι ενδείξεις είναι αρνητικές, τότε οι ειδικοί προχωρούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ρύθμιση της ευθυγράμμισης.

Ο έλεγχος και η ρύθμιση της ευθυγράμμισης, συνήθως διαρκεί το πολύ μία ώρα. Ο χρόνος αυτός εξαρτάται από τις ανάγκες και το μέγεθος του αυτοκινήτου.

ΑΓΟΡΑ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Διαθέτουμε ελαστικά για κάθε όχημα και κάθε χρήση. Η συλλογή μας ανανεώνεται συνεχώς και οι προσφορές μας θα σε εκπλήξουν.

ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Η συλλογή αυτοκινήτων ανανεώνεται συνεχώς καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Δες όλα τα αυτοκίνητα και βρες το δικό σου.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΗΛΕΦΩΝΗΣΕ ΜΑΣ

Copyright © 2020 All rights reserved | Cookies και πολιτική απορρήτου